Aby złożyć podpis w postaci elektronicznej potrzebujemy albo karty z certyfikatem, do tego czytnik i aplikację, lub podpis w pliku. Ta druga wersja najczęściej wykorzystywana jest np. do podpisywania poczty e-mail lub w systemach bankowych.
Warto wiedzieć i pamiętać, iż certyfikaty mają określony czas ważności - rok lub dwa lata.
Przed upłynięciem daty ważności certyfikatu należy taki certyfikat odnowić. Mówimy wtedy o odnawianiu certyfikatu (odnowieniu podpisu elektronicznego).
Podstawowym kryterium, jakie dzieli podpisy jest rozróżnienie czy potrzebny jest nam podpis elektroniczny weryfikowany certyfikatem kwalifikowanym czy niekwalifikowanym.
Kwalifikowany certyfikat oznacza, iż podpis elektroniczny w świetle prawa ma moc naszego własnoręcznego podpisu. Dokumenty, które zostaną nim opatrzone nabierają mocy prawnej.
Niekwalifikowany certyfikat nie daje mocy prawnej podpisowi elektronicznemu, ale taki certyfikat możemy użyć np. do zabezpieczenia naszej poczty mailowej czy też do zaszyfrowania dokumentu.
Rodzaj certyfikatu | Zastosowanie |
KWALIFIKOWANY |
|
NIEKWALIFIKOWANY |
|